Opmerkingen het reacties van fietsers

Het formulier om reacties te versturen staat hier

♦ Reactie's uit 2016 ♦
 
Wim en Joke hebben een reisverslag gemaakt over hun tocht in de zomer van 2016, zie hier. 

Annemarie schreef op 6 september 2016 

Ik heb deze zomer een half rondje Kanaal gefietst. Vlaamse kust tot Duinkerke, van Dover tot Portsmouth en van Caen tot De Panne. Wat een prachtige tocht! Ik heb 3 weken gefietst, met 2 rustdagen en heel veel zon. Dankjewel voor alle prachtige uitzichten, de rafelranden, de extra meters voor de allermooiste (grind)paadjes, de juweeltjes van dorpen, het niet mijden van de leegte en verlatenheid, de goudgele velden en de blauwgroene zee! En bovenal: je enthousiaste beschrijving! Soms dacht ik even dat jij mis zat, maar dan was ik het toch echt weer zelf die niet op de letter had gelezen ... met twee flinke dwalingen tot gevolg!

Inge heeft een blog geschreven over haar tocht in de zomer van 2016. Zie hier haar uitgebreide verslag.

Gino en Kathleen schreven op 15 mei 2016 

Wij zijn momenteel de zuidkust van Engeland aan het fietsen. Wij volgen dit traject bijna helemaal en alle tips en info die beschreven worden, kloppen tot in detail! Het moet een heel werk geweest zijn om dit in elkaar te boxen. Maar echt super bedankt, want het maakt het voor ons zo eenvoudig (buiten het klimmen gerekend).
Wij gaan wel tot in Penzance, dan naar Wales, rondje Ierland en tot aan de Outer Hebrides.
Nog eens duizend maal dank voor je boek!

Rob Mescher schreef op 6 juli 2016

Algemene opmerking fietspad conditie: Fietspaden worden niet overal even goed onderhouden. Vooral het maaien / snoeien van vegetatie wordt nogal eens nagelaten. Met korte broek door brandnetels en bramenstruiken fietsen levert schrammen en jeuk op. Gelukkig is er tegen de jeuk dan weegbree te vinden . Voorbeeld van overwoekerde paden op de route Harwich-Maldentussen Colchester en Birch. Officieel fietspad, bewegwijzerd.

Voor het traject Havant - Portsmouth wordt als alternatief de trein vermeld. Ons dringend advies is: pak de trein. We hebben het traject gefietst en het was werkelijk onaangenaam. Erg veel langs grote wegen* met veel herrie en stank. Een dieptepunt in de route. Navraag over de ferry gaf inderdaad de bevestiging dat deze uit dienst was genomen en het er geen plannen waren deze terug te laten komen.

* De route gaat hier 20 km door een stedelijk gebied met veel verkeer, maar wel steeds over veilige fietspaden. Een groot deel van deze fietspaden ligt echter langs drukke wegen, die vooral in de spitsuren en bij een ongunstige wind niet bevorderlijk voor het fietsplezier zijn.

Sinds augustus 2016 is de fietspont tussen Hayling en Eastney weer terug, zodat tussen Havant en Portsmouth de mooiere route via National Cycle Route 2 weer kan worden gevolgd.

Elektrische fiets ervaringen. Mijn vrouw heeft wegens vaatproblemen een elektrische fiets. Dankzij die hulpbron kunnen we nog steeds fietsend onze vakanties in Europa doorbrengen. We zijn al in veel landen geweest op de fiets: Belgie, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Hongarije en Nederland niet te vergeten. Nog nergens hebben we zulke problemen gehad zoals in Engeland met het opladen van de accu. Ik heb in UK en USA gewerkt en spreek vloeiend Engels. Daardoor kon ik praten als brugman in de Engelse taal en is het met enige overtuiging en uitleg toch gelukt op tijd de accu op te laden. Deze onvriendelijkheid is me erg tegengevallen, zeker gezien mijn professionele ervaring in de UK. Overtreffende trap in onvriendelijkheid was The Castle Inn in West Lulworth. Bij de klim net na de Inn brak mijn ketting (!) We zijn afgezakt naar de Inn zodat mijn vrouw kon zitten terwijl ik de reparatie uitvoerde. Meteen gevraagd of de accu van haar opgeladen kon worden. Van de ober mocht dat wel maar toen we na 45 min de accu binnen wilde ophalen was deze verdwenen. Hij bleek verplaatst en uit het stopcontact gehaald door de eigenaar die niet wilde dat er zomaar gebruik gemaakt werd van zijn stroomvoorziening.
Misschien zijn wij niet de enigen zijn met dit soort ervaringen. Dit verhaal "ter leering ende vermaeck". We hebben ook erg veel vriendelijke Engelsen ontmoet.

Harmen Frizo reed in 2015 ook op een elektrische fiets

Het fietsen op mijn E-bike ging prima; vaak wel in de 1ste of 2de versnelling naar boven, maar het ging altijd, ook de Wallnut Hill Nurseries. Eenmaal in de nacht opladen was voldoende, maar ik heb een 15 Ah 36 V accu en daarmee kan ik standaard ca. 100 km fietsen zonder bij te hoeven laden.

 
♦ Reactie's uit 2015
 
Hans en Saskia van der Veeke fietsten de Kanaalroute in 2015. Lees hier het verslag van hun tocht.

C. Valster schreef op 23 juni 2015

Op blz 67 kilometer 48,9 einde grindweg, komt bij een boer op het erf uit . De boer is hier niet blij mee, maar wij mochten doorrijden. Hij adviseerde voor de Einde grindweg het footpad te nemen geel gemakeerd komt op B2135 uit. 

Reactie Kees Swart

In 2015 liep de route op traject 3 tussen Km 48.9 en Km 50.9 over het erf van Huddlestone Farm. De eigenaar van deze boerderij vond dat geen goed idee en claimde dat voor zijn erf geen 'public right of way' geldt. In 2015 heeft hij fietsers nog wel gedoogd, maar dat zal hij niet blijven doen. Tijdens de verkenningsfase van deze route was er overigens niets dat er op wees dat de weg via Huddlestone Farm niet toegankelijk voor fietsers zou zijn.
 Vanaf 2016 gaat de route niet meer over dit erf, maar langs een wat drukkere weg door Steyning. Bij droog weer kan hier ook een stiller, ruiger en zwaarder alternatief over de South Downs Way worden gekozen. Zie hier voor de nieuwe routes.

Rens van Driel schreef op 19 mei 2015

Zojuist heb ik getracht de vaartijden van de ferry Hayling-Eastney te checken. Ik zie echter wat krantenberichten dat de ferry uit de vaart zou zijn. Voor de zekerheid  zoek ik vanaf  Havant mijn eigen weg door Portsmouth. Desnoods met de trein.


Sinds augustus 2016 is de fietspont tussen Hayling en Eastney weer terug, zodat tussen Havant en Portsmouth de mooiere route via National Cycle Route 2 weer kan worden gevolgd.

Caroline schreef op  19 februari 2015

Hallo,
Met belangstelling heb ik het artikel in de Op Pad gelezen en de website bezocht. Ik heb echter een vraagje die ik nergens kan terug vinden. Er staat een uitgebreid stuk over het reizen met de fiets in de trein, dat is mij duidelijk. Ik heb echter ook een bobcar, een soort eenwielig aanhangwagentje wat ik aan de achteras van mijn fiets kan bevestigen. Weten jullie toevallig of je die ook zonder problemen in de Engelse trein mee kan nemen? (Eventueel vantevoren reserveren?)

Beste Caroline,

Het is mij niet bekend of het meenemen van een bobcar in Engelse treinen veel problemen oplevert. De meeste treinen hebben plaats voor enkele fietsen en rolstoelen. Vaak liggen de fiets- en rolstoelplekken vlakbij elkaar, naast het gehandicaptentoilet. Zolang het rustig is, lijkt het me goed mogelijk om daar een fiets met bobcar in te krijgen. Zijn er meer fietsen en komen er ook nog kinderwagens bij, dan kan het lastig worden.

Van Abellio Greater Anglia, de maatschappij die tussen Londen Liverpool Street en Harwich rijdt, zijn de regels hier te vinden: http://www.abelliogreateranglia.co.uk/contact-us/faqs/on-board. Zo te zien is er tussen Londen en Harwich wel ruimte voor tandems, maar niet voor 'bicycle trailers'. Vermoedelijk bedoelt men hier brede fietskarren met 2 wielen. Mocht je telefonisch reserveren, noem je bobcar dan geen trailer, maar omschrijf je fiets + aanhanger als een tandem. Qua ruimtebeslag zal het niet veel uitmaken, maar het lijkt me handiger in de communicatie.

Plaats reserveren kan op dit traject alleen in de intercitytreinen die tussen Londen en Norwich rijden. Deze treinen hebben een aparte laadruimte voor 6 fietsen, die niet gedeeld hoeft te worden met kinderwagens en rolstoelen. Ze stoppen ook in Manningtree, dat een dik uur fietsen (circa 20 km) van Harwich ligt. Helaas zijn er in Manningtree geen liften. Komend uit Londen kan dit station alleen via trappen verlaten worden.

Zonder fietsreservering word je in Londen op werkdagen tijdens de spitsuren tegengehouden bij de incheckpoortjes en moet je wachten tot de spits voorbij is.

First Great Western is de maatschappij die treinen laat rijden tussen Londen Paddington en Plymouth. Hun regels voor fietsen staan hier: https://www.gwr.com/your-journey/journey-information/on-board/cycles.

Uitgesloten worden 'Rann' type trailers: dit zijn aanhangfietsjes waar kinderen op gezet kunnen worden. Probeer dus ook hier het woord 'trailer' te vermijden. Tandems worden alleen toegelaten in de snelle lange-afstandstreinen, die een aparte laadruimte voor 6 fietsen hebben. Het is me in deze treinen een paar keer gelukt om zonder reservering te reizen, maar dat zal ik zeker niet aanraden. De praktijk leert dat conducteurs meestal behulpzaam zijn wanneer je gereserveerd hebt.

Overigens kan een bobcar ook lastig zijn op fietspaden, die zijn afgesloten met hekjes. Een bepakte fiets gaat er soms maar net door, een bobcar zal soms even afgekoppeld moeten worden.

Alvast veel succes met het uitzoeken, groeten,
Kees Swart


Het formulier om reacties te versturen staat hier