Aanvullingen en correcties treinen


Correcties voor editie 2015 (en vorige edities)

Blz. 136, nachttrein van Bazel naar Amsterdam
Sinds december 2016 rijden er helaas geen nachttreinen meer van Bazel naar Nederland. De snelste verbindingen met de minste overstappen zijn nu de intercitytreinen die 's middags van Basel SBB om 12:20 en 14:27 naar Düsseldorf rijden. Voor deze treinen moeten tijdig fietsplekken worden gereserveerd. In Düsseldorf kan per regionale trein verder worden gereisd naar Venlo (aankomst 18:56 of 20:56) of Arnhem (aankomst 20:15 of 22:15).
Ook om 23:13 vertrekt een IC-trein uit Bazel, die de volgende ochtend om 6:31 in Düsseldorf arriveert. Deze trein heeft geen lig- of slaaprijtuigen. Ook voor deze trein moeten fietsplekken gereserveerd worden.

Andere treinverbindingen van Bazel naar Nederland zijn tijdrovender, met meer stations waar overgestapt moet worden.

Zonder gereserveerde fietsplek kan met regionale treinen gereisd worden vanaf het andere station van Bazel (Badischer Bahnhof), op de oostoever van de Rijn. Deze treinen vertrekken om 6:34, 8:48, 10:48 en 12:48 van het Badischer Bahnhof. Er moet dan vijf keer worden overgestapt om Venlo of Arnhem te bereiken: in Offenburg, Karlsruhe, Mainz, Koblenz en Mönchen Gladbach (voor Venlo) of Oberhausen (voor Arnhem). Deze reis duurt 10 à 11 uur.

 

Blz. 136, dagtrein van Bazel naar Brussel
Sinds 1 april 2016 rijden er geen rechtstreekse treinen meer van Bazel naar Brussel. In plaats daarvan kan met TER en IC treinen via Straatsburg, Metz en Luxemburg naar Brussel worden gereisd. Met 3 of 4x overstappen duurt deze reis 8 tot 10 uur. Alle treinen hebben ruimte voor enkele fietsen, die niet gereserveerd kan worden.
Raadpleeg hiervoor een online treinreisplanner. Het handigst is die van de Deutsche Bahn (
www.bahn.com/nl/view/index.shtml). Vul hier eerst begin- en eindstation in (in dit geval Basel SBB en Brussel Zuid) met de reisdatum. Vink 'snelle verbinding' uit en klik op 'zoeken'. Klik vervolgens op 'gegevens veranderen' en daarna op 'extra reiswensen'. Klik op 'vervoerskeuzes verkleinen' en vink 'ICE' uit, evenals de laatste 5 vervoersopties. Verander 'overstaptijd' in 'tenminste 10 minuten'. Laat 'fiets meenemen' uitgevinkt (deze optie werkt namelijk niet voor treinen in België; in Frankrijk is plek voor fietsen in alle TER-treinen, ook als dat niet in deze planner vermeld wordt) en klik weer op 'zoeken'. Ook nu zijn nog niet alle reisopties bruikbaar met een fiets omdat busverbindingen er niet goed uitgefilterd zijn. Alleen verbindingen met de codes TER, RE en IC hebben plek voor fietsen. Klik op 'details aangeven' voor meer informatie. Als er een treinvervangende bus in een verbinding zit, probeer dan via een andere route te reizen. Lukt dat niet, dan zal een deel van het traject gefietst moeten worden, tenzij de chauffeur van zo'n treinvervangende bus bereid is om fietsen mee te nemen.

Voor wie deze treinreis wil onderbreken, is de stadscamping van Metz een aanrader. Deze ligt vlakbij de binnenstad aan de Moezel, slechts enkele kilometers van het station, waar elk uur 1 of 2 TER-treinen naar Luxemburg vertrekken.

Het is ook mogelijk om per TGV van Bazel naar Brussel te reizen, maar handig is dit niet. Weliswaar rijden er dagelijks enkele TGV-treinen met fietsplaatsen (die gereserveerd moeten worden) in 3 uur van Bazel naar Parijs, maar dan ben je nog lang niet in Brussel. Eerst moet dwars door Parijs worden gefietst: van het Gare de Lyon naar het Gare du Nord, waarvandaan doordeweeks enkele TGV-treinen met fietsplekken naar Rijsel (Lille) gaan. In het weekend rijden er bijna geen TGV's met fietsplaatsen tussen Parijs en Lille Flandres of Lille Europe. Dit traject moet dan met TER treinen worden afgelegd, waarbij minstens 1x moet worden overgestapt (meestal in Amiens). Vanaf Lille Flandres kan met intercitytreinen de reis worden voortgezet naar Antwerpen (vaak zonder overstap; in de zomer van 2017 is deze verbinding echter geruime tijd opgebroken) of Brussel (met een overstap in Doornik, waar geen liften zijn). Uiteindelijk is de route via Parijs dan nauwelijks sneller, maar wel omslachtiger en een stuk duurder dan de route via Luxemburg.