Opmerkingen en reacties op Fietsen langs de frontlijn

Het formulier om reacties te versturen staat hier

♦ Reactie's uit 2015 ♦

Jan-Willem Seip en Saskia Schrijver schreven op 16 augustus 2015

Dag Kees,
Als eerste onze complimenten over de route en het boekje! Zeer zorgvuldig samengesteld en vooral veel praktische informatie. Wij hebben de route gefietst van 20 juli tot en met 2 augustus 2015. Naast het boekje hebben wij gereden op de GPS-tracks. Heel fijn dat de tracks matchen met het boekje.
We hebben 1 aanvulling. Het gaat om kaart 21. Voordat je de spoorweg overgaat (km 62,4 of 62.7) is het pad langs het kanaal inmiddels helemaal geasfalteerd. Wij konden hier niet overheen, omdat ze er nog mee bezig waren. Wij moesten dus via het industrieterrein richting de spoorwegovergang.
Verder nog een tip: per traject een korte intro over het klimmen en dalen. Globaal staat dit wel beschreven achterin het boekje. Het is fijn om te weten dat bijvoorbeeld het eerste stuk van een traject bv goed te doen is en dan vanaf plaats x tot plaats y dat het meer klimmen en dalen wordt. In begin was het namelijk lastig om dagafstanden in te schatten.
Met vriendelijke groeten,

Link naar hun website

Marleen schreef op 1 juli 2015

Beste mensen, een groot compliment voor de Frontlijnroute. Wat een mooi uitgewerkte thematische route! Ik heb de route met veel plezier gefietst de afgelopen weken. Mocht iemand het aardig vinden mijn (nogal historisch ingestoken blog) te lezen over deze tocht, dan staat die hier.
Joost Dierickx schreef op 11 mei 2015

Van alle fietsgidsen die ik reeds heb gelezen/gereden is dit toch wel een van de beste. De duidende inleiding van de historische achtergrond van de route alleen al is zeer verhelderend. Ik kijk er alvast naar uit om deze in Augustus te rijden!  (omgekeerd, vanuit Bazel...)
Eén opmerking echter: op de site staan de gps bestanden tevens in gpx-bestand, waarvoor dank!    Wanneer je deze echter download is het enkel het eerste traject dat verschijnt. Kan het zijn dat ik iets verkeerd doe of zou het aan mijn toestel liggen (Mio 305, nog nooit problemen mee gehad...)
Anyway, bedankt voor deze prachtige gids.   Ik wilde deze route reeds lang rijden en zo is er een hoop voorbereiding dat ik nu niet moet doen...   En zo heb ik dan weer meer tijd...   om te fietsen!

Antwoord
Klopt, dat ligt aan de Mio die geen samengestelde tracks inleest. Op deze pagina kan men nu ook de losse tracks voor de Mio en gelijksoortige niet-Garmin apparaten ophalen.
Peter Waterschoot schreef op 4 mei 2015

De ganse route in  vier korte fietsvakanties gespreid over twee jaar gereden (solo), drie in het voorjaar, een in het najaar.
-Nieuwpoort- Lens- Jeugdherberg Péronne (lente april  2013) ijskoude start, lichte beterschap onderweg. Meeste restanten van de oorlog zijn hier te zien. Hoogtepunten: alles rond Ieper  en Sommevallei en  Museum Péronne.
-Péronne (via Amiens)-Compiègne- Reims (herfst 2013) veel regen,Hoogtepunten: de Clairière de L'armistice in Compiègne  en de Chemin des dames (in feite het allerbeste hoogtepunt).
-Reims -Verdun-Nancy voorjaar  april 2014 een enkele mooie zonnige dag. Hoogtepunten: Verdun en zeker Nancy blijven een aparte herinnering.
-Nancy (Pont à Mousson)- Gérardmer-Altkirch-Basel april-mei 2015. Vier dagen water gieten. De zes mooie cols op de variante via de Col de Bramont  waren natte en koude hoogtepunten. Fijn klimwerk .De Chemin des Crètes kende ik al van vroeger  en lijkt mij het beste Vogezenalternatief want eens boven blijf je boven. Weinig restanten gevonden van WO I.
- Einde Zwitserse grens met stevige val  in de straten van  Basel, gelukkig opgevangen door de helm. Alleen wat schrik en schaafwonden. Kon veel erger. Met dank aan de perfecte constructie van de fietshelm (Lazer).
Terug Vliegtuig" Easy Jet":  Basel-Brussel 4O minuutjes ...
Mooi project, helaas van het vele slechte weer.
Perfecte fietsgids.
Carlo schreef op 27 april 2015

Fietsen doe ik graag maar dan op de racefiets. Deze route rij ik als motorliefhebber op de motor. Met Hemelvaartsdag rijden we weg vanuit Amsterdam. Dit is een mooi boekje voor de begeleiding onderweg, leuk en informatief. De motorroute is via anwbmotor te downloaden. Route wijkt een klein beetje af. Fietsers zal ik groeten onderweg
Marleen Peeters schreef op 10 januari 2015

Wat een prachtige foto's van de Frontlijnroute staan er op de site! Compliment hiervoor!
Ik overweeg de route deze zomer te fietsen (Bazel -> Nieuwpoort) en krijg er helemaal zin in.
Hartelijke groet
♦ Reactie's uit 2014

J. Meerman schreef op 15 september 2014

Net thuis van de vakantie en deze fietsroute gereden. Goed beschreven met erg veel informatie.
Klimmen en klimmen is twee. Want waar klimmen staat vermeld hebt je het soms niet in de gaten dat je moest klimmen en waar niets staat vermeld , kom je tot de conclusie dat je echt even goed op de pedalen moest drukken. Voor de rest geen op- en of aanmerkingen m.u.v. het hierna genoemde.

Alternatief 15
km 91.9 Camping Parroy. Rustige camping en enthousiaste camping cheffin die ook een kast vol etenswaren heeft voor de trekker die geen boodschappen meer heeft kunnen doen. 's Morgens vroeg komt er een rijdende bakker langs met ook nog andere etenswaren.
km  71.7  Remereville barretje met bakkertje en enige andere levenswaren.

Bij Nancy is de camping ver buiten de stad en vanuit de stad echt klimmen met 10% helling langs een erg drukke weg. Vanaf de camping kun je met buskaart eenvoudig naar het centrum toe en terug. Als je later weer terug wilt om de route verder te fietsen kun je langs de grote weg (met 10% dalen nu, na verloop van enige tijd de bordjes volgen met I of Place Stanislas of Hotel de Ville . Dan ga je bijna rechtstreeks terug naar je beginpunt waar je de hoofdroute daags of dagen tevoren hebt verlaten, en je rijd met het overige verkeer in dezelfde richting en niet in eenrichtingsstraten tegen het verkeer in!!
Is wel zo veilig denk ik.    
 
Traject 11.
km 43.9 hier ra naar Bonfol (Zw.) voor dorps super met alle soorten lv. m. In Pfetterhouse en Coutavon is niks te vinden of gesloten toen wij er waren in begin september.

Hans Mathys schreef op 6 september 2014

Ik fietste samen met vrienden de route van Verdun tot Bazel. De route is echt fantastisch uitgekiend en vermijdt de drukke wegen. De wegbeschrijving laat je nooit in de steek. Verstilde dorpen, mooie natuur en de begraafplaatsen en monumenten blijven bij. Voor de Vogezen is een beetje training vooraf zeker aan te raden dan kan je er dubbel van genieten.

Henk de Graaf schreef op 15 mei 2014

Beste mensen,
Van 1 tot 12 mei heb ik vanaf Oostende naar Raon l' Etape gefietst aan de hand van de gids. Hulde voor de correctheid en de gedetailleerdheid van de gegevens. Brede strepen overdwars in het wegdek, je bent gewaarschuwd. Het aantal keren fout rijden was zeer beperkt en waarschijnlijk aan onoplettendheid mijnerzijds te wijten. Op twijfelmomenten gaf Gps de route duidelijk aan.
 
Drie aanvullingen wat betreft de hotels.
1. Hotel in St Mihiel is gesloten.
Alternatief Chambres des hotes La Tourelle, Karian Marchal, 25, Rue Jeanne d' Arc 0033631781009. Blijkt een Nederlandse mevrouw te zijn die in 1977 naar Fr verhuisd is. Zeer gastvrij.  60 euro heb ik betaald incl. broodje voor onderweg en biertje 's avonds.
 
2. Nomeny La Seille is gesloten . In Port s Seille 30.9 km moet er een zijn. En in Benicourt iets ten zuiden van de route. Dit is info van vvv.
 
3. In Raon is hotel Terminus gesloten.

Met vriendedlijke groet

Fanny & Luc schreven op 6 mei 2014

Traject 2 – blz 60 – km 44,6 – RD (bord sauf vehicules agricoles).

Na 350 m op het einde asfalt ligt een gigantische hoeveelheid afval over een afstand van een honderdtal meter. Waaronder erg veel glas en buislampen. Onze fietsen moeten dragen.
 
Beste groeten

Arno Bekers schreef op 8 maart 2014

Een route zoals ik die graag fiets: een mix van natuur, historie en cultuur over mooie wegen.
Een tocht die je niet in 14 dagen zou moeten fietsen.
Zie ook Arno's website.

  Reactie's uit 2013

Ab Dijkhuizen schreef op 3 september 2013

Wij fietsten langs de Frontlijn in juli/aug 2013 tot aan Verdun en genoten enorm van deze fraai beschreven en gedocumenteerde route. Wij fietsten niet alleen, onderweg kwamen wij vele koppels tegen die ook langs deze bijzondere route hun weg vonden. En allemaal deelden we dezelfde mening: deze landschappelijk fraaie route biedt naast het relaxed fietsen veel extra's, een telkens terug kerend thema, het zinloze van oorlog. De vele serene en respectvol onderhouden monumenten en begraafplaatsen lieten bij ons een onuitwisbare indruk achter. Het zal moeilijk worden een nog interessantere route te vinden.
Afin, eerst het stuk van Verdun naar Bazel afmaken, want daar kwamen we door de hitte van zomer 2013 niet aan toe.
 
filmpje op: Youtube

Gerard de Boer schreef op 15 juli 2013

Ik fietste van 15/6 tot 28/6 van Nieuwpoort naar Verdun. Vond het een mooie, soms vrij pittige, route over vaak spannende paadjes. Ga het tweede stuk ook zeker nog eens fietsen. Misschien volgend jaar...

Een verslagje en foto's staan hier: gerard.kw.nl/fotos/front.php

vriendelijke groet,

Reactie's uit 2012

Willy Olydam schreef op 2 december 2012

Heb de route nog niet gefietst maar het klinkt erg aantrekkelijk. Schrille tegenstelling met de jaren 1914-18 natuurlijk!
Wil je je inlezen in de dilemma's anno 1914-18 dan kan ik aanraden:
* Post voor mevrouw Bromley - Stefan Brijs (2011)
* De trilogie 'Weg der Geesten'- Pat Barker, bijv deel 1 Niemandsland (2006).
Prachtig!

Verslag van Gepke Bouma over haar fietstocht langs de frontlijn
op www.wereldfietsers.nl, d.d. 25 november 2012

De Vlaemynck Hilde schreef op 16 augustus

Ik volgde de uiteenzetting op de fietsbeurs in Mechelen. Ik genoot van een interessante cultuurhistorische fietsroute. Vooral vanaf de Vogezen was de natuur héél mooi: dankje wel!
Brigitte Snel schreef op 7 september 2012

Wij zij weer terug van onze fietsvakantie en hebben met veel plezier de frontlijnroute gefietst. De route was goed te volgen en erg mooi. Vanaf huis wilden we via de kust (lf1) naar Nieuwpoort fietsen. We hadden echter zoveel tegenwind dat we het Belgische deel van de kust (ook niet het meest aantrekkelijke stuk)met de kusttram hebben gedaan.
We hebben erg genoten van de route en de hele vakantie gekampeerd. Leuke campings en goed betaalbaar, meestal rond de € 10,- met zijn tweeën. In Pont-au-Mousson hebben we een fietsenmaker bezocht, omdat ik een nieuwe achterband nodig had. Hoewel het een nagenoeg nieuwe band was, was er een scheurtje in de wang ontstaan. In deze plaats bleek - bij navraag bij mountainbikers onderweg - een erg goede fietsenzaak te zitten, die in no-time een nieuwe band erom had gelegd.
Het fietsen door de Vogezen vonden we beiden vooral erg mooi. We hadden daar goed weer en daardoor prachtig uitzicht.

Wat ons betreft is deze route echt een aanrader!

Ton Schreurs schreef op 26 juni 2012

Camping les Cigognes in Turckheim is in ieder geval het seizoen 2012 gesloten.

De eerstvolgende camping in Eguisheim (les trois chateaux) heeft alleen maar schuine plaatsen voor tenten. De vlakke plaatsen zijn voor caravans/campers en voorzien van grind.
Theo Barten schreef op 24 juni 2012

Wat een mooie route. En wat een prachtig, volledig en accuraat boekje.

Bij kaart 7, blz 62, staat bij km 80: einde Fp VRw rechts, brug over en direct links (jaagpad, grind). Ga je direct links dan staat er nu in werkelijkheid: route Baree!. En 200 meter verder is de route ook echt barree (er mist een brug die over een beekje gaat dat in het kanaal uikomt). Nu (medio juni 2012 ook geen bouwactiviteiten om de brug te bouwen). mbv het kaartje uit het boekje is de route weer makkelijker op te pikken. Nog beter (niet op het kaartje, wel op mijn GPS): ga bij km 80 rechts af, over het spoor, neem eerste weg links, deze wordt even later onverhard. Op het einde (T-splising) rechts af......en je zit weer op de route

Zie ook de aanvullingen voor een iets ander alternatief.

Luc Oteman
Fotografisch gezien is de Frontlijnroute wel de mooiste Nederlandse fietsgids ooit gemaakt!

Fietsvakantiewinkel
Wat een pracht vormgegeven fietsgids, en wat een pracht van een fietstocht.

Het verslag van de fietstocht van dominee Aart Veldhuizen staat hier.


Het formulier om reacties te versturen staat hier