Correcties en aanvullingen op de route

Het zal nog enkele jaren duren voordat de ViaRhôna van Genève tot de Middellandse Zee helemaal af is. De route is inmiddels over de volle lengte bewegwijzerd, zij het hier en daar over een provisorisch tracé. Soms missen er nog bordjes.

Hieronder vind je van noord naar zuid per traject de belangrijkste wijzigingen die vanaf 2017 zijn aangebracht in het tracé van de ViaRhôna.

Speciale fietstreinen Avignon - Lyon
Tussen 3 juli en 19 september rijden 2x per dag speciale fietstreinen met 25 fietsplaatsen in het weekend en op feestdagen. Deze TER treinen vertrekken om 17:30 resp. 19.21 vanuit Avignon en arriveren om 19.58 resp 21.40 in Lyon. De fiets kan alleen mee na reservering tegen betaling van 3 Euro via internet. Driewielers, ligfietsen, tandems kunnen niet mee. Reservering via: Réservez votre place vélo à bord de TER pour parcourir la ViaRhôna (sncf.com)

Traject 2, km 39.9
Passerelle over de Rhône bij de Tunnel de la Balme is klaar!

In oktober 2018 is hier gestart met de bouw van een nieuwe fietsbrug over de Rhône; na meer dan 2 jaar vertraging is deze peperdure brug (de kosten zijn tot meer dan 2 miljoen opgelopen) op 23 juli 2021 eindelijk officieel geopend. De 2400m lange bottle-neck  tussen km 40.7 en km 43.1 over een zeer drukke weg met gevaarlijke tunnels is daarmee eindelijk opgelost. 

Traject 3, km 0.0
Alléén voor bezitters van de 1e druk uit 2017:
De aanleg van de officiële ViaRhôna via Morestel naar Sault-Brenaz in 2016 is weliswaar ruim 20 km langer dan het in de 1e druk beschreven traject over de noordoever via Briord, maar blijkt niettemin een aanwinst. Uitstekend bewegwijzerd verdient dit de voorkeur boven het in de 1e druk beschreven traject tussen km 0.0 en 20.0. Dit traject dat de Rhône blijft volgen blijft overigens -voor wie niet bang is voor 8 km onverhard- een aardig alternatief.

Het tracé via Morestel was overigens (grotendeels) al ingetekend in de 1e druk en is opgenomen in de tweede druk van 2018.
De kaarten en de beschrijving kunnen  hier worden gedownload in pdf formaat.

Traject 4
De ViaRhôna tussen Lyon en Givors is voorlopig nog niet klaar en de trein wordt op dit gedeelte nog steeds aanbevolen; zeker met kinderen! Wèl is inmiddels een provisorisch traject bewegwijzerd. Dit valt tot Vernaison (km 15.3) samen met de beschreven route in de gids. In Vernaison wordt de Rhône overgestoken en paden en kleine weggetjes parallel aan de A7 gevolgd. Op het laatst is er nog een tamelijk belabberd stuk onverhard, voordat bij Chasse-sur-Rhône opnieuw de Rhône wordt overgestoken om bij km 24.9 aan te sluiten op de beschreven route.

Traject 6
Km 26: In La Voulte-sur-Rhone begint La Dolce Via, die in 2020 op de fiets- en wandelbeurs in Utrecht is uitgeroepen tot Fietsroute van het jaar. Dit is een heerlijke, in totaal 90km lange fietsroute over een voormalig spoortracé naar Le Cheylard met daarna twee aftakkingen: één naar Lamastre en één naar St. Agrève. Vanaf Tournon (traject 5 km 69.3 gaat een toeristische stoomtreintje naar Lamastre dat ook fietsen meeneemt. Reservering verplicht! Ook rijden er bussen met fietsdragers (telefonische te reserveren) vanaf Tournon naar het eindpunt. Zodoende kan een leuk rondje gefietst worden: met openbaar vervoer naar het eindpunt en dan over La Dolce Via naar de Rhône en via de ViaRhôna langs Valence terug naar het begin. Meer info, waaronder een brochure in PDF is te vinden op www.dolce-via.com. In een volgende editie wordt de Dolce Via opgenomen.

Km 37.4 kaart 30: De ViaRhôna bewegwijzering  gaat  hier inmiddels  verder en vanaf km 39.2 tot 44.1 is een gloednieuw fietspad aangelegd zodat je niet meer over de weg hoeft.

Traject 7 en 8
De ViaRhôna is inmiddels vanaf km 38.4/ km 0.0 helemaal bewegwijzerd naar Avignon.
Het voorheen onverharde stuk tussen km 15.7 en 23.2 is een glad fietspad geworden; de in de 1e druk op de kaart ingetekende alternatieve route op de andere oever is daarmee overbodig geworden.
Vanaf km 26.9 sturen de bordjes je nu langs Chateauneuf-du-Pape en via Sorgues en Le Pontet dwars door Avignon. Deze route door de onaantrekkelijke voorsteden van Avignon verdient geen schoonheidsprijs. Beter kun je de route uit onze gids aanhouden op de andere oever en via het Ile de la Bartelasse.

Traject 9
Vanaf km 5.5 ligt nu een fietspad langs de D2 tot km 11.6. De bewegwijzerde ViaRhôna gaat hier niet de brug over maar blijft met allerhande omwegen dezelfde oever volgen naar Beaucaire. De route in de gids over de D183 is veel korter en rustig! 
Kaart 41: na de brug bij Trinquetaille sturen de bordjes van de ViaRhôna je sinds 2017 kris kras door Trinquetaille over slechte fietspaadjes en stoepen naar de fietsbrug langs de N113 over de Rhône.  De route zoals in de gids beschreven over de dijk en langs de oever van de Rhône is een beter en vooral mooier alternatief.

Traject 10
Alleen voor bezitters van de 1e druk uit 2017:

Km 0.0 Er is een nieuw fietspad aangelegd  langs het kanaal naar de Pont van Gogh. Het begin van dit traject is daardoor veranderd. Kaartje en routebeschrijving kun je hier downloaden als PDF.

Traject 13
In Aigues Mortes wordt de Pont de Provence aan de entree van de stad op km 50.7 afgebroken en door een nieuwe brug vervangen. Tot eind juni 2022 wordt vanaf km 47 een omleidingsroute aangegeven aan de andere kant van het kanaal naar Aigues-Mortes.