Hoe in Zwitserland te komen?

Op de fiets
♦ Naar Basel via Onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Rome deel 1. Het vervolg in deel 2 van deze route valt soms samen met de Rhein-Route in deze fietsgids.
♦ Naar Bregenz via deel 1 van Reitsma’s Route naar Rome. Even verderop kan bij Fussach worden aangesloten op de Rhein-Route die hier een klein stukje gelijk is aan de route van Reitsma.
♦ Naar Basel via de Rhein-Radweg. De Duitstalige Bikeline gidsen deel 3 (van Mainz naar Rotterdam) en deel 2 (van Basel naar Mainz) beschrijven deze route. Deze route is in beide richtingen bewegwijzerd, maar wordt in de Bikelineboekjes alleen stroomafwaarts beschreven.
♦ Naar Genève via de Midden-Frankrijkroute van Bordeaux naar Genève, een voorlopige uitgave van de Europafietsers.

Met de fietsbus
♦ In juli en begin augustus rijdt er een fietsbus van Fital naar de (Bregenz). Vanuit Bregenz is het slechts 10 km naar Fußach aan traject 3. Boeken kan bij de Fietsvakantiewinkel.

Met de trein
♦ Dagelijks rijdt de Citynightline vanuit Amsterdam via Arnhem naar Basel en Zürich. Kaartjes kunnen eenvoudig online worden geboekt, maar de verplichte reservering en boeking voor de fiets kan alleen telefonisch of via de Treinreiswinkel.
♦ Er is ook tweemaal daags een goede verbinding per dagtrein naar Basel, Zürich en Chur met fietsvervoer. Deze verbinding maakt gebruik van een interregionale trein van Venlo naar Düsseldorf, waar op de Eurocity wordt overgestapt.
♦ Vanaf Basel zijn er prima aansluitingen met fietsvervoer naar Genève en andere bestemmingen in Zwitserland. Binnen Zwitserland kan de fiets op bijna alle treinen vervoerd worden. Dat geldt ook voor de zogenaamde Postauto. Alleen indien de site van de Zwitserse spoorwegen www.sbb.ch bij de details van een verbinding een fietspictogram met een streep erdoor laat zien (kein Velo Selbstverlad) is fietsvervoer niet mogelijk. Dat geldt voor ICE treinen en sommige EC treinen (Euro City). Treinen en Postauto’s met fietsreserveringsplicht worden met een omkaderd fietspictogram aangegeven. Een dagkaart voor de fiets kost 18 CHF (2013). Fietsen die in een tas of koffer verpakt zijn en onder de stoel of in het bagagerek passen kunnen op alle treinen gratis worden vervoerd.

Met het vliegtuig
Er zijn internationale luchthavens in Basel en Genève. De mogelijkheden voor rechtstreekse, goedkope vluchten vanuit Nederland en België naar deze vliegvelden zijn beperkt.


Vishut hoog in de bergen

Klimaat en beste reistijd
Het uitgesproken bergachtige karakter van Zwitserland is bepalend voor het klimaat en zorgt voor grote verschillen tussen de landstreken. Deze variatie loopt uiteen van een gematigd landklimaat in het noordwesten, een koud landklimaat in de middelhoge berggebieden, een uitgesproken hooggebergte klimaat in de hoogste delen van de Alpen, tot een mediterraan klimaat in het zuiden van Tessin. Met name in de bergen is het weer veranderlijk en ligt een onverwachte weersomslag altijd op de loer. Warme kleding en een regenjas kunnen dus in geen enkel jaargetijde worden thuisgelaten.

Gemiddeld genomen valt in Zwitserland meer neerslag dan in onze streken (1100-1500 mm), maar de dalen in Wallis zijn met 500-600 mm juist relatief droog te noemen. De meeste regen valt in de hogere regionen van de Alpen en de Jura; de Franse Jura is echter beduidend natter dan de Zwitserse en de noordelijke Alpen zijn op hun beurt regenachtiger dan de zuidelijke. De kans op mooi en zonnig weer langs de route is het grootst in Wallis en langs de boorden van het Meer van Genève.

De beste periode om Fietsen door Zwitserland te fietsen loopt van juni tot en met september. De maanden mei en oktober zijn eventueel nog wel geschikt om de lagere delen van de Rhein-Route tot Chur en de Rhône-Route vanaf Brig af te leggen. Het meer Alpiene gedeelte van de route tussen Chur en Brig vormt in die maanden een zeker risico. Bij slecht weer kan er sneeuw vallen en kunnen de temperaturen bovenop de cols makkelijk tot het nulpunt dalen. Dat geldt in mindere mate ook voor de hogere delen van de Jura-Route. In geval van nood kunnen echter de alternatieven per openbaar vervoer uitkomst bieden; zie pagina 57 in de gids.

In de zomermaanden is het alleen langs het Bodenmeer en het Meer van Genève druk en kan daar het vinden van onderdak lastig zijn. In de weide omgeving van Basel kunnen hotels en gastenkamers volgeboekt zijn in perioden van beurzen en congressen. Elders langs de route, en vooral in de Jura en de Alpen, waar het hoogseizoen in de winter valt, is in de zomer niet of nauwelijks sprake van topdrukte.