Opmerkingen het reacties van fietsers
Het formulier om reacties te versturen staat hier
♦ Reacties uit 2019 ♦ |
Willem de Mol schreef op 14 oktober 2019 Na mijn pre-pensionering ( 55 jaar) had ik mij voorgenomen om lange afstand te gaan fietsen. Dit was mijn eerste route, heb de tocht op een Gazelle stadsfiets gedaan. Het was werkelijk onvergetelijk. Schitterende route en ook de begeleidende achtergrondverhalen in de boekjes waren perfect! Alles klopte, ook de kleinste paadjes, die ik zelf nooit zou kunnen vinden! |
Liesbeth en Rob schreven op 27 september 2019 Wij fietsten een klein rondje Kanaal van huis (in Doorn) uit. Een kleine 1100 km, via Hoek-van-Holland, Harwich en terug via Dover-Calais. Na Isle of Wight trein naar Dover genomen (ging prima, zij het duur). Alles bij elkaar: de pubs en de mensen in Engeland vonden wij fantastisch. De route was heel goed beschreven. Landschappelijk vonden wij het wat minder, met uitzondering van Wight. We vonden het een belevenis om zowel vanuit huis per fiets te vertrekken als wel thuis te arriveren: andere jaren overbrugden wij meestal heen- of terugreis met trein of bus. Maar qua fietsen in Groot Brittannië c.a. zouden we zelf eerder Ierland en Schotland aanraden (wel wat zwaarder, maar dan heb je ook wat). We realiseren ons daarbij dat we het mooiste stuk van de zuidwestkust (noodgedwongen wegens slecht weer/beperkte tijd) hebben overgeslagen, en komen daar zeker nog wel eens terug. Ook vonden we Engeland relatief duur, en verbaasden we ons over hoe het deels qua voorzieningenniveau, onderhoud en inrichting openbare ruimte een beetje achtergebleven gebied is geworden. De meeste Engelsen die we spraken waren het gedoe over de Brexit compleet zat en sommigen overwogen serieus om te emigreren. Diverse Engelsen gesproken die jaloers waren op het fiets-netwerk in Nederland, o.a. vertegenwoordigers van de Sustrans (Engelse fietsersbond) die stonden de flyeren in Brighton. Grote ogen toen we begonnen over fiets-snelwegen. Toch hier en daar toch ook mooie fietspaden aangetroffen, waar dan gelijk weer heel veel gebruik van wordt gemaakt, dus het begint te komen. Over het algemeen vonden we dat er goed/netjes rekening werd gehouden met ons als fietsers door de Britse automobilisten. Kamperen bij pubs (The Hare and Hound, Runt in Tun) beviel erg goed. Mooiste camping: Compton Farm bij Brook (kaartje 29) op Wight. |
We zijn net terug van een mooi rondje Kanaal fietsen, hartelijk dank voor de mooie routebeschrijving! Onze route was vanuit Nederland fietsen en ‘kusttram-men’ tot de Panne en fietsen naar Duinkerken, over naar Dover. Via Plymouth over naar Roscoff en daar vandaan naar Granville. Hier hebben we, i.v.m. tijdgebrek, de trein genomen naar Caen en daar vandaan zijn we weer naar huis gefietst. Al met al goed weer gehad, af en toe een buitje. En geen enkele tegenwind optie hoeven nemen in Engeland, dat zegt toch al wat ? We rijden allebei op een Koga worldtraveler e-bike*, met complete bepakking (tent is altijd mee) en het is ons goed bevallen. Wel hebben we 1 extra accu mee waarmee we dagelijks gemiddeld 90-100 km rijden. Wat accu’s betreft zouden we nog verder kunnen, maar voor ons is dit meer dan genoeg. Graag willen we wat aanvullingen doorgeven. Onze boekjes zijn van 2016 (we wilden eigenlijk vorig jaar al gaan maar door omstandigheden kwam het er niet van) welke we aangevuld hadden met de info van de website. Voor het Engeland gedeelte:
Op de website hadden we al gelezen over de ‘moeilijke’ Engelse houding t.a.v. het opladen van accu’s. Dit kunnen we zeker bevestigen! Reken op beleefde No’s, ‘it’s not allowed by law’, ‘I’ll have to check with the manager’, ‘sorry, it’s a not approved device’. Grappig detail.. juist mensen van niet Engelse origine geven doorgaans een volmondig Yes, no problem! ? * E-bike info: Voor wie zich (net als wij) afvragen hoe veel, hoe ver je kan met een accu lading, moet ik helaas een fabrikanten antwoord geven.. Onze 500W accu’s brengen mijn (veel lichtere) vrouw steevast ca 20 km verder dan de 2 meter lange en 95 kg zware persoon die ik zelf ben. Zoals eerder aangegeven, we werken met drie accu’s (een gedeelde) en dat gaf voor ons nooit problemen. We rijden normaal altijd op eco ondersteuning (de laagste stand) echter bij beklimmingen als in Dartmore (en meerdere etappes die een hoogte profiel kregen toebedeeld in de route boekjes) schakelen we naar een hogere ondersteuning. Dan is het nog steeds even werken ondanks de hogere ondersteuning (het blijft fietsen, het is geen elektrische scooter ?). Bij die etappes zie je uiteraard het verbruik flink toenemen, echter haalden we daar ook nog steeds dag afstanden van 80 tot 95 km (en nog ‘een blokje’ over in de accu). Wind… geen idee, wij hadden geluk, bijna geen regen, bijna geen wind, en dat ruim 700 km lang aan de Engelse kant! |
♦ Reacties uit 2018 ♦ |
Jan meldt dat zijn fiets is gestolen uit een met camera's bewaakte stalling in station Portsmouth Harbour. |
Henri en Janneke hebben in 2018 op een tandem door het zuiden van Engeland gefietst. Eerst van Londen naar Land's End, vervolgens naar Plymouth en dan verder oostwaarts langs de Kanaalroute, dus tegen de routebeschrijving in. In hun reisblog vertrekken ze hier uit Plymouth. |
♦ Reacties uit 2016 ♦ |
Wim en Joke hebben een reisverslag gemaakt over hun tocht in de zomer van 2016, zie hier. |
Annemarie schreef op 6 september 2016 Ik heb deze zomer een half rondje Kanaal gefietst. Vlaamse kust tot Duinkerke, van Dover tot Portsmouth en van Caen tot De Panne. Wat een prachtige tocht! Ik heb 3 weken gefietst, met 2 rustdagen en heel veel zon. Dankjewel voor alle prachtige uitzichten, de rafelranden, de extra meters voor de allermooiste (grind)paadjes, de juweeltjes van dorpen, het niet mijden van de leegte en verlatenheid, de goudgele velden en de blauwgroene zee! En bovenal: je enthousiaste beschrijving! Soms dacht ik even dat jij mis zat, maar dan was ik het toch echt weer zelf die niet op de letter had gelezen ... met twee flinke dwalingen tot gevolg! |
Inge heeft een blog geschreven over haar tocht in de zomer van 2016. Zie hier haar uitgebreide verslag. |
Gino en Kathleen schreven op 15 mei 2016 Wij zijn momenteel de zuidkust van Engeland aan het fietsen. Wij volgen dit traject bijna helemaal en alle tips en info die beschreven worden, kloppen tot in detail! Het moet een heel werk geweest zijn om dit in elkaar te boxen. Maar echt super bedankt, want het maakt het voor ons zo eenvoudig (buiten het klimmen gerekend). |
Rob Mescher schreef op 6 juli 2016 Algemene opmerking fietspad conditie: Fietspaden worden niet overal even goed onderhouden. Vooral het maaien / snoeien van vegetatie wordt nogal eens nagelaten. Met korte broek door brandnetels en bramenstruiken fietsen levert schrammen en jeuk op. Gelukkig is er tegen de jeuk dan weegbree te vinden . Voorbeeld van overwoekerde paden op de route Harwich-Maldentussen Colchester en Birch. Officieel fietspad, bewegwijzerd. Voor het traject Havant - Portsmouth wordt als alternatief de trein vermeld. Ons dringend advies is: pak de trein. We hebben het traject gefietst en het was werkelijk onaangenaam. Erg veel langs grote wegen* met veel herrie en stank. Een dieptepunt in de route. Navraag over de ferry gaf inderdaad de bevestiging dat deze uit dienst was genomen en het er geen plannen waren deze terug te laten komen. * De route gaat hier 20 km door een stedelijk gebied met veel verkeer, maar wel steeds over veilige fietspaden. Een groot deel van deze fietspaden ligt echter langs drukke wegen, die vooral in de spitsuren en bij een ongunstige wind niet bevorderlijk voor het fietsplezier zijn. |
Elektrische fiets ervaringen. Mijn vrouw heeft wegens vaatproblemen een elektrische fiets. Dankzij die hulpbron kunnen we nog steeds fietsend onze vakanties in Europa doorbrengen. We zijn al in veel landen geweest op de fiets: Belgie, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Hongarije en Nederland niet te vergeten. Nog nergens hebben we zulke problemen gehad zoals in Engeland met het opladen van de accu. Ik heb in UK en USA gewerkt en spreek vloeiend Engels. Daardoor kon ik praten als brugman in de Engelse taal en is het met enige overtuiging en uitleg toch gelukt op tijd de accu op te laden. Deze onvriendelijkheid is me erg tegengevallen, zeker gezien mijn professionele ervaring in de UK. Overtreffende trap in onvriendelijkheid was The Castle Inn in West Lulworth. Bij de klim net na de Inn brak mijn ketting (!) We zijn afgezakt naar de Inn zodat mijn vrouw kon zitten terwijl ik de reparatie uitvoerde. Meteen gevraagd of de accu van haar opgeladen kon worden. Van de ober mocht dat wel maar toen we na 45 min de accu binnen wilde ophalen was deze verdwenen. Hij bleek verplaatst en uit het stopcontact gehaald door de eigenaar die niet wilde dat er zomaar gebruik gemaakt werd van zijn stroomvoorziening. |
Harmen Frizo reed in 2015 ook op een elektrische fiets Het fietsen op mijn E-bike ging prima; vaak wel in de 1ste of 2de versnelling naar boven, maar het ging altijd, ook de Wallnut Hill Nurseries. Eenmaal in de nacht opladen was voldoende, maar ik heb een 15 Ah 36 V accu en daarmee kan ik standaard ca. 100 km fietsen zonder bij te hoeven laden. |
♦ Reactie's uit 2015 ♦ |
Hans en Saskia van der Veeke fietsten de Kanaalroute in 2015. Lees hier het verslag van hun tocht. |
C. Valster schreef op 23 juni 2015 |
Rens van Driel schreef op 19 mei 2015 — |
Caroline schreef op 19 februari 2015 Hallo, Met belangstelling heb ik het artikel in de Op Pad gelezen en de website bezocht. Ik heb echter een vraagje die ik nergens kan terug vinden. Er staat een uitgebreid stuk over het reizen met de fiets in de trein, dat is mij duidelijk. Ik heb echter ook een bobcar, een soort eenwielig aanhangwagentje wat ik aan de achteras van mijn fiets kan bevestigen. Weten jullie toevallig of je die ook zonder problemen in de Engelse trein mee kan nemen? (Eventueel vantevoren reserveren?) — Beste Caroline, Het is mij niet bekend of het meenemen van een bobcar in Engelse treinen veel problemen oplevert. De meeste treinen hebben plaats voor enkele fietsen en rolstoelen. Vaak liggen de fiets- en rolstoelplekken vlakbij elkaar, naast het gehandicaptentoilet. Zolang het rustig is, lijkt het me goed mogelijk om daar een fiets met bobcar in te krijgen. Zijn er meer fietsen en komen er ook nog kinderwagens bij, dan kan het lastig worden. Van Abellio Greater Anglia, de maatschappij die tussen Londen Liverpool Street en Harwich rijdt, zijn de regels hier te vinden: http://www.abelliogreateranglia.co.uk/contact-us/faqs/on-board. Zo te zien is er tussen Londen en Harwich wel ruimte voor tandems, maar niet voor 'bicycle trailers'. Vermoedelijk bedoelt men hier brede fietskarren met 2 wielen. Mocht je telefonisch reserveren, noem je bobcar dan geen trailer, maar omschrijf je fiets + aanhanger als een tandem. Qua ruimtebeslag zal het niet veel uitmaken, maar het lijkt me handiger in de communicatie. Plaats reserveren kan op dit traject alleen in de intercitytreinen die tussen Londen en Norwich rijden. Deze treinen hebben een aparte laadruimte voor 6 fietsen, die niet gedeeld hoeft te worden met kinderwagens en rolstoelen. Ze stoppen ook in Manningtree, dat een dik uur fietsen (circa 20 km) van Harwich ligt. Helaas zijn er in Manningtree geen liften. Komend uit Londen kan dit station alleen via trappen verlaten worden. Zonder fietsreservering word je in Londen op werkdagen tijdens de spitsuren tegengehouden bij de incheckpoortjes en moet je wachten tot de spits voorbij is. First Great Western is de maatschappij die treinen laat rijden tussen Londen Paddington en Plymouth. Hun regels voor fietsen staan hier: https://www.gwr.com/travelling-with-us/on-our-trains/bringing-your-bike Uitgesloten worden 'Rann' type trailers: dit zijn aanhangfietsjes waar kinderen op gezet kunnen worden. Probeer dus ook hier het woord 'trailer' te vermijden. Tandems worden alleen toegelaten in de snelle lange-afstandstreinen, die een aparte laadruimte voor 6 fietsen hebben. Het is me in deze treinen een paar keer gelukt om zonder reservering te reizen, maar dat zal ik zeker niet aanraden. De praktijk leert dat conducteurs meestal behulpzaam zijn wanneer je gereserveerd hebt. Overigens kan een bobcar ook lastig zijn op fietspaden, die zijn afgesloten met hekjes. Een bepakte fiets gaat er soms maar net door, een bobcar zal soms even afgekoppeld moeten worden. Alvast veel succes met het uitzoeken, groeten, Kees Swart |
Het formulier om reacties te versturen staat hier