Willem de Mol schreef op 14 oktober 2019 

Na mijn pre-pensionering ( 55 jaar) had ik mij voorgenomen om lange afstand te gaan fietsen. Dit was mijn eerste route, heb de tocht op een Gazelle stadsfiets gedaan. Het was werkelijk onvergetelijk. Schitterende route en ook de begeleidende achtergrondverhalen in de boekjes waren perfect! Alles klopte, ook de kleinste paadjes, die ik zelf nooit zou kunnen vinden!



Ontvangen op 20 augustus 2019

We hebben deze zomer een rondje gemaakt langs o.a. Velo Francette vanaf Caen, en het kanaal Nantes Brest, in combinatie met de tocht langs Het Kanaal van Morlaix t/m Caen. Prachtige route en erg rustig tot het stuk bij de invasiestranden. Waarschijnlijk zo druk vanwege de 75 jarige herdenking van D-day. Hier zijn we zelf gaan navigeren meer het binnenland in richting Caen over wandelpaden. Ook prachtig maar enkel voor de fietser die pittige off roads gewend is.

Helaas was camping Vallée de Sellune in Pontaubault zeer fietsonvriendelijk (zie verder bij de overnachtingen).


Jeroen en Marjolein van de Wetering schreven op 16 juni 2019

We zijn net terug van een mooi rondje Kanaal fietsen, hartelijk dank voor de mooie routebeschrijving!

Onze route was vanuit Nederland fietsen en ‘kusttrammen’  tot de Panne en fietsen naar Duinkerken, over naar Dover. Via Plymouth over naar Roscoff en daar vandaan naar Granville. Hier hebben we, i.v.m. tijdgebrek, de trein genomen naar Caen en daar vandaan zijn we weer naar huis gefietst.

Al met al goed weer gehad, af en toe een buitje. en geen enkele tegenwind optie hoeven nemen in Engeland, dat zegt toch al wat ?

We rijden allebei op een Koga worldtraveler e-bike*, met complete bepakking (tent is altijd mee) en het is ons goed bevallen. Wel hebben we 1 extra accu mee waarmee we dagelijks gemiddeld 90-100 km rijden. Wat accu’s betreft zouden we nog verder kunnen, maar voor ons is dit meer dan genoeg.

Voor mensen die, net als wij, geen tijd hebben om Normandië  door te fietsen en de aangegeven doorsteek teveel tijd kost: vanuit Granville gaat 2x per dag een trein naar Caen (ergens op de dag, rond half 12 uit mijn hoofd, en de trein van 19.00 uur die wij hadden). Fietsen mogen zonder problemen mee, is genoeg ruimte voor. Granville is het startpunt van de trein dus er is rust en tijd genoeg om in te stappen. Overdag is het loket open om een kaartje te kopen, later op de dag moet je aan een automaat je kaartje zien te kopen, of online. Treinreis duurt 2.15 uur, geen overstap nodig. Kosten ca € 25 pp incl fiets.

E-bike info:

Voor wie zich (net als wij) afvragen hoe veel, hoe ver je kan met een accu lading, moet ik helaas een fabrikanten antwoord geven..

Onze 500W accu’s brengen mijn (veel lichtere) vrouw steevast ca 20km verder dan de 2 meter lange en 95kg zware persoon die ik zelf ben.

Zoals eerder aangegeven, we werken met drie accu’s (een gedeelde) en dat gaf voor ons nooit problemen.

We rijden normaal altijd op eco ondersteuning (de laagste stand) echter bij beklimmingen als in Dartmore (en meerdere etappes die een hoogte profiel kregen toebedeeld in de route boekjes) schakelen we naar een hogere ondersteuning.

Dan is het nog steeds even werken ondanks de hogere ondersteuning (het blijft fietsen, het is geen elektrische scooter ?).

Bij die etappes zie je uiteraard het verbruik flink toenemen, echter haalden we daar ook nog steeds dag afstanden van 80 tot 95 km (en nog ‘een blokje’ over in de accu).

Wind… geen idee, wij hadden geluk, bijna geen regen, bijna geen wind, en dat ruim 700 km lang aan de Engelse kant!

Ok schreef op 25 juni 2018

In mei/juni 2018 hebben wij het Belgisch/Franse deel van de Kanaalroute in tegenovergestelde richting tot aan St Malo gefietst. Dus van Noord naar Zuid. Op Flyer T3 e-bikes. Onze verwachtingen waren niet al te hoog gespannen. De route loopt immers langs een heel druk deel van de Franse kust en de EuroVelo 4 is nog in ontwikkeling. Swart is er echter in geslaagd om ondanks de drukte in die gebieden een schitterende route te ontwerpen! Grote klasse. Steeds kleine weggetjes door kleine dorpjes, maar de onverharde gedeeltes van de route zijn echt onverhard. Soms eigenlijk niet te fietsen met grote gaten, keien en ander ongemak maar steeds prachtig. Zeer de moeite waard. Wel rekening houden met pittige hellingen die onze Flyers goed aankonden en toch de nodige energie van de berijders vergden. Omdat we tegen de richting van de routebeschrijving in fietste is een GPS onontbeerlijk!! De tracks die je van de site kan downloaden zijn heel goed en al geoptimaliseerd. Dus dat gaat goed. Wat wel lastig is dat het GPS track natuurlijk niet rekening houdt met eenrichtingsverkeer. Swart kwam immers van de andere kant. We hebben ons daar niet veel van aangetrokken en het Franse verkeer (houdt meestal goed rekening met fietsers) is wel wat gewend. Kortom een route die zeer de moeite waard is ondanks het slechte weer (regen en zeemist).


Annemarie schreef op 6 september 2016
 

Ik heb deze zomer een half rondje Kanaal gefietst. Vlaamse kust tot Duinkerke, van Dover tot Portsmouth en van Caen tot De Panne. Wat een prachtige tocht! Ik heb 3 weken gefietst, met 2 rustdagen en heel veel zon. Dankjewel voor alle prachtige uitzichten, de rafelranden, de extra meters voor de allermooiste (grind)paadjes, de juweeltjes van dorpen, het niet mijden van de leegte en verlatenheid, de goudgele velden en de blauwgroene zee! En bovenal: je enthousiaste beschrijving! Soms dacht ik even dat jij mis zat, maar dan was ik het toch echt weer zelf die niet op de letter had gelezen ... met twee flinke dwalingen tot gevolg!

it 2015 ♦