Aanvullingen en correcties op de fietsroute
Het formulier om correcties in te sturen staat hier.
Correcties voor editie 2020
Blz.134, kaart 84
In de catamarans van Manche Îles Express mogen helaas geen fietsen meer mee.
Blz. 146, halverwege de linker kolom
'Duinkerke - Dover, ziez' moet zijn: 'Duinkerke - Dover, zie www.dfds.com'
Aanvulling voor edities 2017 en eerder
Blz. 73, kaart 24
De fietspont bij South Hayling vaart sinds 2016 weer. Mocht deze pont wegens onderhoud, slecht weer of exploitatieproblemen toch weer een keer uitvallen, dan is er een alternatieve route vanaf Km 66.1. In de nieuwste gids (editie 2020) is dit alternatief beschreven op blz. 138, waarvan hieronder een kopie is te zien.
Informatie over deze pont is hier te vinden: www.haylingferry.net
Blz. 81, 82 en 127; kaart 32, 33 en 77
De pont bij Sandbanks, die traject 6 (en 16) verbindt met traject 7, werd in 2019 enkele weken uit de vaart genomen voor een noodreparatie. Mocht deze pont nog eens uitvallen, dan is er een alternatieve route die begint op traject 6 vanaf km 55.7. In de nieuwste gids (editie 2020) is dit alternatief beschreven op blz. 139, waarvan hieronder een kopie is te zien.
Nieuws over de pont is hier te vinden: www.sandbanksferry.co.uk/news.php.
Een printbare pdf van de omleidingen voor de ponten bij Souht Hayling en Sandbanks staat hier.
Correcties voor editie 2017
Blz. 68, kaart 19
Navigatietekst vervolg alternatief via South Downs Way, Km 56.3: '... zie verder traject 15 vanaf Km 5.6' moet zijn: zie verder traject 15 vanaf Km 2.9 en ga hier rechtdoor (blz 123)
Blz. 78, kaart 29
Tip van Hetty Mulder: bij Km 18.5 zit een geweldige (en hele grote) pub, The White Buck. Omdat er in dit stuk verder nauwelijks horeca is, leek dit een goede toevoeging.
Blz. 78 en 115
In de editie 2017 (de editie wordt vermeld op pagina 4) staan op de pagina's 78 en 115 helaas niet de juiste kaartjes (kaart 29 en kaart 65 Tonbridge).
In bijna alle gidsen van deze editie worden stickervellen met de juiste kaartjes over de verkeerde kaartjes geplakt. Helaas was een klein aantal gidsen al in omloop voordat deze bijzonder vervelende fout werd ontdekt. Wie een ongecorrigeerde gids heeft, kan de stickervellen krijgen door een e-mail naar ReCreatief Fietsen te sturen. Zelf printen kan ook: een printbare pdf van de juiste kaartjes staat hier.
De juiste kaart 29 ziet er zo uit:
De juiste kaart 65 ziet er zo uit:
Blz. 109, kaart 59 (traject 12 vanaf Km 38.5)
Door de bouw van een nieuwe wijk is de situatie veranderd. De routebeschrijving wordt als volgt:
38.5 7 Fp [13] en na 150 m bij vijver Kr [ Fp
Na 175 m Spl 2 Fp langs speeltuin en na 200 m Efp 0 Fp
Na 200 m 8 Fp <Laindon [13] en na 75 m 2 Fp door X
Na 150 m 2 Fp <Laindon, langs J [13]
Vervolg de routebeschrijving in de gids vanaf km 39.5
Blz. 145 Met de fiets in de trein naar de boot
De spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland is een metrolijn geworden. Buiten de spitsuren mogen fietsen in de metrotreinen meegenomen worden.
Correcties voor editie 2016 en eerder
Blz. 73 traject 4, kaart 24
De fietspont tussen Hayling en Eastney, die in maart 2015 failliet ging, is sinds augustus 2016 weer terug. Zie www.haylingferry.net voor een dienstregeling.
Vanaf Havant kan nu dus weer over National Cycle Route 2 via South Hayling naar Portsmouth worden gefietst.
Een printbare PDF-file van de pagina's 67 t/m 74 staat hier. (In deze file zijn de pagina's 67 t/m 72 ongewijzigd t.o.v. de editie 2016.)
Rechts aanklikken en kiezen voor "koppeling opslaan als"
Blz. 144-147 Hoe er te komen
In West-Vlaanderen zijn de nummers van fietsknooppunten in 2016 volledig veranderd, waardoor de routebeschrijvingen op blz. 144 en 145 niet meer kloppen. Volgens de nieuwe nummering wordt de tekst als volgt:
Blz. 144, rechterkolom, 2e alinea
Vanuit Nederland is de Noordzeeroute (LF1, tussen Damme en
Veurne valt deze samen met de Vlaanderen Fietsroute) een goede
aanrijroute. Vanaf Breskens (per fietspont bereikbaar vanaf station
Vlissingen) is het langs deze route 122 km fietsen naar Veurne,
plus nog 6 km tussen de fietsknooppunten 68 (in Veurne), 9, 84 en 1
(Dorpsstraat in Adinkerke, vlakbij station De Panne).
Een variant op de Noordzeeroute is de eveneens bewegwijzerde
Kustfietsroute (ook LF1), die alle Vlaamse badplaatsen verbindt.
Deze is te bereiken vanaf de Belgische grens bij Retranchement via de knooppunten 30, 50, 59, 49 en
45.
Blz. 145, linkerkolom (editie 2016; in editie 2015 is dit blz. 146, rechterkolom, 3e alinea)
Een derde route van Vlissingen naar De Panne loopt via Brugge,
vaak over luwe en rustige fietspaden langs kanalen (110 km tussen
Breskens en De Panne):
- eerst met de fietsboot van Vlissingen naar Breskens
- van Breskens via de Noordzeeroute (LF1) tot Damme
- van Damme naar Plassendale via de fietsknooppunten 34, 10, 50,
23, 27, 4, 36, 65, 21, 30, 40, 47, 66 en 29
- van Plassendale naar Veurne via de Noordzeeroute (LF1)
- van Veurne naar Adinkerke via de knooppunten 68, 9, 84 en 1.
Tussen Plassendale en Nieuwpoort kan het bij een gunstige wind
leuker zijn om langs de kust te rijden (3 km langer): vanaf knoop-
punt 29 naar 27, 59, 26, 95 en 10; verder via de Kustfietsroute. Na de
fietspont over de IJzermonding bij knooppunt 82 rechtsaf via de
Noordzeeroute naar Veurne.
Correcties voor editie 2015
Omleiding naar veerhaven Duinkerke
In 2014 werd de brug over de grootste sluis bij Duinkerke (Écluse Charles de Gaulle) vanwege metaalmoeheid gesloten voor alle verkeer.
In 2016 staat deze ophaalbrug nog steeds open. Het is onbekend of de brug binnen afzienbare tijd gerenoveerd gaat worden. Daarom moet nu een andere route gevolgd worden van het centrum van Duinkerke naar de veerhaven.
De routebeschrijving op pagina 146 wordt vanaf Km 20.7 anders: zie de kaart en de routetekst hieronder.
Een printbare PDF met deze omleiding staat hier.
Rechts aanklikken en kiezen voor "koppeling opslaan als"
Blz. 67 en 68 traject 3, kaart 18 en 19
Vanaf Km 43.6 is traject 3 gewijzigd. De route gaat nu door het centrum van Steyning, waardoor fietsers niet meer het risico lopen door een boze boer van zijn erf gejaagd te worden. Daarnaast is er nu ook een stiller, ruiger en zwaarder alternatief over de South Downs Way.
Blz. 69 traject 4, kaart 20
De eigenaar van Parham House houdt niet van fietsers. Daarom kan hier beter van het begin van traject 4 een iets langere en wat saaiere route vanuit Storrington gevolgd worden tot de brug over de Arun.
Een printbare PDF-file van de pagina's 67 t/m 74 (editie augustus 2016) staat hier.
Rechts aanklikken en kiezen voor "koppeling opslaan als"
Blz. 73 traject 4, kaart 24
De fietspont tussen Hayling en Eastney, die in maart 2015 failliet ging, is sinds augustus 2016 weer terug. De oude route van Havant naar Portsmouth kan nu dus weer worden gevolgd. Zie www.haylingferry.net voor een dienstregeling.
Blz. 84, Traject 7, kaart 35
Er varen geen boten meer naar de Kanaaleilanden en Frankrijk vanuit Weymouth. De nieuwe boot is te groot voor de veerhaven van Weymouth en vertrekt nu vanuit Poole (richting Guernsey, Jersey en St-Malo). Zie de huidige dienstregeling: www.condorferries.co.uk.