Aanvullingen en correcties op de fietsroute

Het formulier om correcties in te sturen staat hier.


Correcties voor editie 2025

Blz. 126, traject 16, km 74.7
In Dannes is de oprit naar de D940 permanent afgesloten. Verderop is de D940 wel bereikbaar. De routebeschrijving wordt nu als volgt.
74.4 Ew Vrw linksaf
en blijf deze weg volgen
76.2 Ew Vrw rechtsaf Fp links van D940 en lees verder vanaf km 78.1

Deze noodzakelijke omleiding is op 30 juli 2025 verwerkt in de gps-tracks.

 

 

Blz. 129, traject 17, km 7.2
Op de Quai de Hazebrouck is het eenrichtingverkeer omgedraaid. Bovendien rijdt hier nu (juli 2025) veel verkeer langs, omdat de weg aan de overzijde van de rivier door werkzaamheden is afgesloten. Zolang dit duurt is het verstandig om af te stappen en dit stukje via het trottoir af te leggen, of hier na de brug niet rechtsaf te slaan maar rechtuit te blijven gaan en de bewegwijzerde Vélomaritime te volgen naar Ambleteuse. Na voltooiing van de werkzaamheden komt langs de zuidoever van de rivier waarschijnlijk een fietspad te liggen, dat dan een goed alternatief zou worden voor de Quai de Hazebrouck.


Blz. 130, traject 17, km 36.7
Na de Chemin du Moulin volgt een slecht verhard en nogal steil pad. Verderop is het pad op een paar plekken voor bepakte fietsen lastig te passeren vanwege afsluitingen met balken. Beter te fietsen is hier de bewegwijzerde Vélomaritime (EuroVélo 4) vanaf km 35.5. Deze maakt weliswaar een omweg van enkele kilometers, maar is autoluw, minder steil en inmiddels ook geasfalteerd. Op kaart 79 is deze met een blauwe lijn aangegeven. De routebeschrijving wordt hier als volgt:
35.5 Haute-Escalles, Ew Vrw rechtsaf en na 100 m rechtsaf <Hervelinghen
         Na 50 m linksaf omhoog
38.0 Direct na klim Kr linksaf en na 100 m Spl schuin linksaf
38.9 Spl schuin linksaf
40.2 Kr rechtuit
41.6 Ew linksaf
42.0 Ew Vrw linksaf en volg verder de routebeschrijving in de gids vanaf km 40.9


Blz. 133, traject 17, km 82.3
Het grindpad is hier hermetisch afgesloten wegens constructiewerkzaamheden. Een nieuwe route loopt aan de andere kant van de spoorweg, te bereiken door bij een eerdere brug (400 m vóór km 82.3 in de gids) de sloot over te steken en na de spoorwegovergang linksaf te gaan. Na Gravelines wordt de routebeschrijving als volgt:
80.9 (
onveranderd) Na 3e brug Kr rechtsaf
en na 100 m Ew Vrw rechtsaf Fp langs weg
         (onveranderd)
Na 100 m Ep rechtuit en na 275 m Ew met bocht mee naar rechts Fp langs weg
         (onveranderd) Na 25 m zebrapad linksaf grindweg naar hoogspanningsmasten
         Na 125 m Ew rechtsaf brug over
81.9 Na spoorovergang Ew linksaf <Parc des Rives d'Aa
82.2 Direct na viaduct rechtsaf <Parc des Rives d'Aa
         Na 75 m bij parkeerterrein linksaf
83.0 Met bocht mee naar links
84.3 Ew linksaf spoor over
84.8 St-Georges-sur-l'Aa, 4-sprong ... zie volgend traject

Deze noodzakelijke omleiding is op 7 juli 2025 verwerkt in de gps-tracks.


Blz. 134, traject 18, km 10.1, na 275 m

Hier is al enkele jaren een brug voor snelverkeer afgesloten wegens bouwvalligheid (zie ook hieronder bij editie 2023). In juli 2025 is de barricade voor de brug met de fiets aan de hand nog steeds te passeren. Pas wel op voor het vernielde hekwerk dat deels op de rijbaan van de brug terecht is gekomen.


Correcties voor editie 2023

Blz. 10, rechter kolom, 4e regel
Tour de Manche moet zijn Vélomaritime.


Blz. 111, traject 13, km 35.4
De veerpont over de Seine is regelmatig uit de vaart vanwege technische mankementen (zie voor dienstregeling https://quillebeuf.fr/les-horaires-du-bac en voor achtergrondinformatie https://actu.fr/normandie/quillebeuf-sur-seine_27485/pour-quelles-raisons-le-bac-de-quillebeuf-est-il-regulierement-arrete_60951455.html.
Een alternatieve oversteek is enkele kilometers westelijker via de brug bij Tancarville (zie stippellijn op kaart 60).


Blz. 115, traject 14, km 21.3

De Route du Phare was vlak voor de top een tijd lang volledig afgesloten wegens aardverschuivingen en instabiele kliffen. Inmiddels is hier een fietssluis geplaatst, zodat fietsers en voetgangers weer van deze route gebruik kunnen maken.


Blz. 134, traject 18, km 10.1, na 275 m

Hier is een brug afgesloten wegens bouwvalligheid. Of deze brug ooit vervangen gaat worden, is niet bekend. Vlak voor de brug is een hoop grond op de weg gestort. In 2022 was deze barricade met de fiets aan de hand wel te passeren en kon de brug nog gebruikt worden. Mocht dat niet meer het geval zijn, dan zijn er twee alternatieve routes:
1) 5 km omrijden via Coppenaxfort (zie het bovenste kaartje);
2) een doorsteek via Coppenaxfort en Brouckerque naar km 27.8 van dit traject (zie het onderste kaartje).

Een derde optie - bij km 10.1 een stukje zuidwaarts en na 2 km via de doorgaande weg naar Looberghe - is op dit moment (mei 2024) niet mogelijk, omdat ook de brug voor Looberghe wegens bouwvalligheid is afgesloten. Deze wordt waarschijnlijk wel binnen afzienbare tijd vervangen.

 

 


Blz. 149 en 150
Deze pagina's zijn door de drukker verkeerd aan de ringband bevestigd. Daardoor is de pagina 'Algemene informatie' tussen de pagina's met hoogteprofielen terecht gekomen.


Aanvulling voor editie 2023: Hoe er te komen? (blz. 152-153)

Een uitgebreid fotoverslag van reiservaringen met de fiets in regionale treinen tussen Nederland/België en Normandië/Bretagne in 2022 is op de website van de auteur te vinden: Driemaal boemelen naar Normandië en Bretagne.