Algemene info Fietsen rond Het Kanaal, deel 2

 Dummy omslag deel 2

Fietsen rond Het Kanaal
Deel 2 Noordwest-Frankrijk (inclusief de Vélomaritime)
van Roscoff in Bretagne naar De Panne in België

Auteur: Kees Swart

Fietsen rond Het Kanaal is een tweedelige gids, bedoeld voor iedereen die een stuk langs of rond Het Kanaal wil fietsen. De route verbindt alle veerhavens aan de Engelse en Franse Kanaalkust. Zo kan een groot of klein rondje rond Het Kanaal gereden worden door voor een verderweg of dichterbij gelegen overtocht tussen Engeland en Frankrijk te kiezen. Uiteraard kan ook alleen een stuk van de Engelse of Franse kust gefietst worden.

In deel 1 wordt het Engelse deel van de route beschreven. Deel 2 beschrijft het Franse deel van de route: 1500 km vanaf Roscoff in Bretagne tot aan de Belgische grens bij De Panne.

Zowel in Engeland als Frankrijk worden soms bewegwijzerde routes gevolgd, zoals route 2 van het Britse National Cycle Network en de Frans-Engelse Tour de Manche, maar net zo vaak wordt gekozen voor alternatieve routes wanneer bewegwijzerde routes minder geslaagd zijn of geheel ontbreken; natuurlijk steeds langs rustige binnenwegen of fietspaden.
 
Krijtrotsen, stranden, getijden, indrukwekkende kastelen, pittoreske plaatsen met een vaak bizarre geschiedenis: zo uniek als de Kanaalkust is, zo bijzonder is deze route.

Overzichtskaart Fietsen rond Het Kanaal, deel 2

De rode lijn is de hoofdroute; blauwe lijnen zijn delen van de Vélomaritime die afwijken van de hoofdroute.

- windkracht 8 in Boulogne (traject 17) -


Vélomaritime
De eerste editie van deze gids verscheen in 2016. Sindsdien is er langs de Franse Kanaalkust nog een fietsroute gekomen: de Vélomaritime. Deze bewegwijzerde route is een onderdeel van de EuroVelo 4, die van Roscoff via Praag naar Kiyv moet gaan lopen. Hier en daar zijn voor de Vélomaritime nieuwe fietspaden aangelegd, die een welkome verbetering zijn. Toch loopt de Vélomaritime nog best vaak langs drukke wegen, waar de geluiden van wind, water en vogels steeds worden overstemd door voorbijrazend snelverkeer; ook als er een veilig fietspad langs zo’n weg ligt. Elders volgt de Vélomaritime tientallen kilometers lang fietspaden op voormalige spoorlijnen (voies vertes) in het binnenland. Daar is het stil, maar soms ook een tikje saai. Dorpen waar je brood, koffie of een camping kunt vinden, zijn er schaars en van de indrukwekkende Kanaalkust krijg je hier niks te zien. De hoofdroute wijkt daar sterk af van de Vélomaritime.

De hoofdroute in deze gids valt voor 43 procent samen met de Vélomaritime. Elders is er naar gestreefd een goede balans te vinden tussen afwisseling, rustige wegen, spectaculaire landschappen en voldoende voorzieningen. Beter dan bij de Vélomaritime; wel zijn de kaartjes in deze gids zo gemaakt, dat ook de complete Vélomaritime er duidelijk op te zien is.

Verschillen met de Vélomaritime
Van west naar oost zijn de belangrijkste verschillen tussen de hoofdroute en de Vélomaritime:

- traject 2: Na Lannion gaat de hoofdroute over stille binnenwegen rechtstreeks naar de noordkust bij Louannec, 12 km verderop. De Vélomaritime maakt hier een grote omweg via sluippaden en binnenwegen langs het westelijke deel van de Côte de Granit Rose. Van de zee krijg je hier echter nauwelijks wat te zien. Wie van dit stuk kust echt een mooi beeld wil krijgen, kan beter te voet de wandelroute langs de kliffen volgen.
Na Louannec gaat de Vélodyssee door het binnenland verder naar Tréguier en krijg je niets meer van de zee te zien. De hoofdroute volgt hier een wat zwaardere en langere kustroute met prachtige vergezichten op het oostelijke deel van de Côte de Granit Rose.

- traject 2 bij Pointe du Château: hier komt de Vélomaritime niet langs -


- traject 4: De Vélomaritime gaat met een grote omweg om het estuarium van de Rance naar St-Malo, terwijl de hoofdroute gebruikt maakt van een rechtstreekse voie verte naar Dinard; vandaar met een fietspont direct naar de binnenstad van St-Malo.

- van traject 4 naar traject 5: uitzicht op Saint-Malo vanaf de fietspont over de Rance -


- trajecten 6 t/m 10: in Cotentin gaat de hoofdroute dicht langs de soms spectaculair mooie kust, terwijl de Vélomaritime hier een route door het binnenland volgt, vaak over voormalige spoorlijnen (voies vertes). Rustig is het daar zeker, maar dorpen met winkels, horeca of een camping kom je in dit binnenland weinig tegen.

- uitzicht op Nez de Jobourg vanaf traject 8 -


- traject 11: tussen Omaha Beach en Arromanches kiest de Vélomaritime voor een wat ingewikkelde route langs binnenwegen met energievretende hellingen tot 14%. De hoofdroute gaat hier geleidelijk omlaag en doet bovendien het mooie stadje Bayeux aan.

- detail van het Tapijt van Bayeux (traject 11) -


- traject 13: de Vélomaritime gaat via de zeer drukke Pont de Normandie over de Seine naar Le Havre. Fietsers worden hier geadviseerd om een bus met fietsrekken te nemen, die een dag van tevoren telefonisch gereserveerd moet worden. De hoofdroute steekt een stuk landinwaarts met een pontveer de Seine over, laat het drukke en industriële Le Havre links liggen en bereikt de kust weer bij Étretat.


- traject 15: na Dieppe gaat de hoofdroute over rustige wegen door het binnenland, terwijl de Vélomaritime een drukke kustroute neemt, vlak langs een enorm complex van kerncentrales, maar zonder een glimp van de zee te zien. Bij de Baai van de Somme volgt de Vélomaritime  saaie fietspaden naast drukke wegen en laat St-Valéry-sur-Somme en Le Crotoy volledig links liggen. De hoofdroute loopt juist dwars door deze pittoreske stadjes en volgt de saaie fietspaden langs drukke wegen alleen waar het echt niet anders kan.

- Château de Pontrancart bij Ancourt (traject 15) -


- traject 16: tussen Fort-Mahon-Plage en Dannes volgt de Vélomaritime ruim 50 km lang een vlakke en rechte route door drukke badplaatsen. Meestal over fietspaden langs wegen met onophoudelijk voorbijrazend snelverkeer. De hoofdroute gaat hier door het stille en glooiende binnenland en doet het vestingstadje Montreuil aan.

- druk, saai en best wel lang stuk van de Vélomaritime, dat door traject 16 wordt vermeden -


- traject 18: de hoofdroute omzeilt het industriële Duinkerke en volgt rustige binnenwegen door Frans Vlaanderen via het pittoreske Sint Winoksbergen. De Vélomaritime gaat eerst door de rommelige voorsteden van Duinkerke, daarna over een mooie voie verte naar de Belgische grens.

- traject 18 in Bergues/Sint Winoksbergen -

Naast de grote afwijkingen die hierboven zijn genoemd, loopt de hoofdroute ook elders vaak net even anders dan de Vélomaritime. De hoofdroute is dan wat mooier, stiller of komt dichter bij voorzieningen als winkels, horeca en campings.

- Mont Saint-Michel (traject 5) -

Info
Deze goed verzorgde routegidsen zijn volledig in kleur, voorzien van heldere kaarten met een schaal van 1:150.000 en ruim geïllustreerd met foto's. Behalve de routetekst staat in de gidsen ook informatie over de bezienswaardigheden onderweg, campings en andere mogelijkheden om te overnachten, hoe daar te komen, fiets en uitrusting, kaarten en GPS, eten en drinken, klimaat en beste reistijd, en een lijst met nuttige internetadressen.

Deel 1, ISBN: 978-90-77056-33-2 | 170 pagina's | Prijs € 21,50 | zie hier voor meer info
Deel 2, ISBN: 978-90-77056-45-5 | 172 pagina's | Prijs € 21,50 |

Deze fietsgidsen zijn te koop bij:
♦ Reisboekhandels, internetboekhandels en bij de algemene boekhandel;
zie de verkooppunten
via onze eigen webshop of via een heel eenvoudig formulier


- Blik op de binnenkant -

 

 

 

- uitzicht bij Yport (traject 14) -