Aanvullingen en correcties op de fietsroute

Het formulier om correcties in te sturen staat hier.


In 2018 is een grondig bijgewerkte gids van de Frontlijnroute verschenen. De route is min of meer hetzelfde gebleven, maar van verscheidene trajecten zijn wel stukken verlegd omdat er nieuwe fietspaden zijn gekomen of alternatieve routes zijn gekozen die autoluwer of minder zwaar bleken te zijn. Daarnaast zijn er meer asfaltalternatieven gekomen, nieuwe stadsplattegronden toegevoegd en zijn nu veel meer hellingen met een hellingpercentage van minstens 5% op de kaartjes aangegeven. Tenslotte is de navigatietekst aangepast en is de lijst met overnachtingsadressen volledig vernieuwd.
Het aantal wijzigingen in deze editie is te groot om hieronder op te noemen. Wel is op het wereldfietsersforum een topic gewijd aan het veldwerk dat verricht moest worden om deze gids up to date te houden (zie hier). Een verslag van dit veldwerk staat ook op mijn eigen website: hier voor het gebied tussen Nieuwpoort en Verdun (trajecten 1, 2, 5, 6, 12 en 13), hier voor het gebied tussen Armentiè res en Nancy (trajecten 2, 3, 4, 7 en 15) en hier voor het gebied tussen Varennes-en-Argonne en Bazel (trajecten 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15 en 16).

Het is daarom raadzaam om de nieuwe editie te gebruiken. Wie een oudere gids heeft, kan deze nog wel gebruiken in combinatie met de oude gps-tracks (onderaan op deze pagina). Wie zonder gps met een oude gids fietst, zal merken dat de oude navigatieteksten vaak niet meer kloppen.


 

Correcties voor editie 2018

Traject 2, blz. 62, Km 49.1
Op de hoofdroute wordt tussen Lié vin en Aix-Noulette een nieuw bedrijventerrein aangelegd. Na de watertoren (Km 51.1) is de  oude grindweg over een lengte van 1.2 km verdwenen (de roze lijn op het kaartje hieronder). Iets ten zuiden daarvan zijn nieuwe asfaltwegen aangelegd (rood op het kaartje). Wat hier gaat komen en of er in de toekomst nog prettig valt te fietsen, is onduidelijk. Updates en meningen over dit stukje van de route horen we graag. Een goed alternatief vanaf Km 49.1 door Lié vin staat al in de gids op dezelfde pagina.

Blz. 69, Km 79.6
Het enige café  in Epé nancourt is definitief gesloten. Wie tussen Pé ronne en Roye iets wil eten of drinken, kan terecht in Nesle, dat een paar kilometer buiten de route ligt.